Opprinnelig publisert i Vårt Land laurdag 12.03.
I USA liknar valkampen meir enn nokon sinne på reality-tv,
ikkje minst grunna nettopp ein reality-tv-kjendis, Donald Trump. Frå norsk
perspektiv kan vi sjå på det med skrekkblanda fryd, eller kanskje berre skrekk.
Det verkar utenkeleg at ein bøllete populist med total mangel på argumentasjon
og saklegheit kan bli president i verdas mektigaste land. Men i den samanheng
er det interessant å tenke på om det same kunne skjedd i Noreg ein gong i
framtida. Eg trur at om det ikkje blir så ekstremt, så blir vi likevel likare
USA i den offentlege debatten, om enn veldig sakte. Eg trur også at vi kan
gjere noko for å hindre at norsk politikk blir prega av personangrep framføre god
argumentasjon. Mi løysing er: innfør filosofi som obligatorisk skulefag.
Eg reknar med mange vil sjå på meg med forvirring for å
presentere ei slik løysing på problemet. Å lese Platon og Descartes på skulen
hjelper vel ingen med noko anna enn å bli litt meir skuleleie. Men eg meiner
heller ikkje at 10.klassingane skal sitte og lese Descartes, for det ville nok
vere lite hensiktsmessig. Filosofi er nemlig meir enn tørre bøker, filosofi
handlar om dei mest grunnleggande kunnskapane og verktøya. Ein kan aldri fullt
ut forstå andre disiplinar utan kunnskap om filosofi, for alle andre disiplinar
har eit filosofisk fundament, det gjeld naturvitskap så vel som samfunnsfag og
språkfag. I mellomalderen måtte alle studentar lese gjennom logikken til
Aristoteles før dei kunne gå vidare på andre studiar, nettopp fordi logikken er
eit nødvendig reiskap for alle desse andre studiane.
Og her er vi ved kjernen: det er ingen som lærer skikkelig
kva som er god argumentasjon og kva som er logisk gyldige utsegner på den
norske grunnskulen. Ein lærer ikkje forskjellen på deduktiv og induktiv logikk
eller forskjellen på korrelasjon og kausale relasjonar. For mange vil nok dette
høyres teknisk ut, men dette er eigentleg kjempeenkle ting å lære, du kan finne
eit drøss med gode YouTube-videoar som forklarer dette grundig på 5 minutt. Då
er det merkeleg at skulen, som tross alt brukar tid på å lære elevane om dei
kjemiske prosessane i batteri, ikkje skal kunne lære elevane sine dette, som
ikkje berre er sentralt i all argumentasjon, men også vitskap og endåtil i
kvardagslivet. Og ikkje minst, om fleire hadde hatt kontroll på desse tinga,
hadde truleg Trump hatt mindre popularitet (sjølvsagt skal eg ikkje åleine
skulde på manglande kunnskap, men ein kan ikkje ignorere det faktum at
argumentasjonen hans burde vere svært enkel å gjennomskode).
Ein lærer nok at ein
ikkje bør gå til personangrep i norsktimane, men i eit fag som i stor grad
handlar om å skrive gode tekstar kan ofte noko av saklegheita ofrast for litt
patos. Det er difor naudsynt med eigne timar om korleis drive god
argumentasjon. Dessutan er norskfaget, som ofte får ansvaret for å lære folk å
argumentere, allereie fullpakka nok som det er. I norsk skal ein lære å skrive artiklar,
noveller og essay, drive setningsanalyse,
grammatikk, litteraturhistorie, kulturhistorie, språkvitskap etc. Norskfaget er
så stort at det hadde hatt svært godt av å bli snevra inn ein god del. Filosofi
kan trygt ta delar av den jobben og dermed slå to fluger i ein smekk.
Å ha eit eige fag om argumentasjon høyres kanskje ut som
unødvendig bruk av tid i ein allereie pressa skulekvardag. Men filosofi handlar
heller ikkje berre om argumentasjon, sjølv om det er noko av det mest
grunnleggande ved filosofien. Det handlar nemleg også om å kunne bruke
argumentasjonen og logikken til å finne sanning og å avsløre feil og bedrag. Det handlar om å få ei forståing av kva som er
gode teoriar og haldningar, innan politikken, vitskapen og religionen. Det handlar
om at ein kan ha debattar mellom kristne og ateistar der begge forstår kva den
andre faktisk trur på, og ikkje antar at den andre berre er kunnskapslaus. Debattar
der ein kan lære av kvarandre og ikkje berre konkurrere om å rope høgast. Slike
debattar finst sjølvsagt allereie, men det er noko alle burde kunne ha med
kvarandre.
Eg trur filosofitimar for alle ville ført til ein meir
respekterande, forståingsfull og sakleg samfunnsdebatt på alle områder, ikkje
minst dei som no er mest prega av usaklegheit. Sjølvsagt blir det utopisk å tru
at alle kjem til å alltid kome med velformulerte og gode argument og at
kommentarfeltkulturen plutselig kjem til å bli som ei brevveksling mellom Kant og Hume. Sjølv dei
mest velutdanna filosofar har til tider vore svært usaklige og kranglete.
Likevel trur eg det vil vere til nytte for alle og at det vil kunne gi større
forståing i dei andre faga. Så i vissheit om at mitt ønske sannsynlegvis aldri
blir oppfylt: Gjer filosofi til eit obligatorisk fag i grunnskulen!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar