I ein kvardagsleg
diskusjon om Gud kan ein ofte høyre ein ateist seie at Gud ikkje kan bevisast,
og at det difor er irrasjonelt å tru på Gud. Til det svarar ofte den
gudstruande med det like dårlege svaret at Gud ikkje kan motbevisast heller. Så
kjem ein ikkje stort lenger i den diskusjonen. Men er det slik at Gud ikkje kan
bevisast? Og må ein bevise Gud for at det skal vere rasjonelt å tru på han?
Matematisk prov |
Når ein skal finne ut kva
som er den beste filosofiske teorien må ein sjå på det ein kallar koherens.
Koherens tyder samanheng og er enkelt forklart i kva grad ein teori heng
internt saman, ikkje har sjølvmotseiingar og i kor stor grad den kan forklare
eksterne data (t.d. frå empiriske observasjonar). Ein god teori kan ikkje
motseie seg sjølv, og den bør kunne forklare mest mogleg av dei fakta vi veit
om verda på ein så sannsynleg måte som mogleg. Ein kan kanskje drage ein parallell
her til teoriar innan fysikken, der ein t.d. på 1400-tallet diskuterte om det
var ein heliosentrisk eller geosentrisk modell som best kunne forklare rørslene
til himmellekamane, og det var nettopp fordi den heliosentriske modellen
forklarte dette betre at den etter kvart vart akseptert som sann. Det må også
påpeikast at om ein teori har visse manglar, kan den framleis vere betre enn
alternativa, og då vil det vere rasjonelt å halde på teorien, inntil ein
eventuell betre teori har kome. Kanskje kan t.d. naturalistisk ateisme forklare
liding betre enn kristendom, men kristendomen vil framleis vere betre om den
kan forklare fleire forhold på ein betre måte. Ein kan difor ikkje utelukkande
sjå på enkeltargument, men må sjå på teorien i sin heilheit.
Enkeltargumenta er
likevel viktige å sjå på, for å kunne sjå kva for nokre teoriar som best kan
svare på desse. Det har i over 2000 år vore argumentert for og mot guds
eksistens, og vi har difor mange ulike argument av varierande styrke. Argument
for Gud bli gjerne kalla gudsbevis og i kristen tradisjon har ein m.a.
kosmologiske, ontologiske, historiske og moralske gudsbevis (mange av desse
finn vi òg i andre former for teisme) i tillegg til mange andre. Nokre av desse
baserer seg på rein logikk (a priori), andre har empiriske observasjonar i
premissa (a posteriori). Dei fleste brukar logisk deduksjon, slik som i
matematiske bevis. Enkelte gudsbevis baserer seg òg på sannsyn, til dømes
argumentet om fininnstilling. Eg kan ikkje forklare alle desse gudsbevisa i
denne bloggposten, men det er ikkje usannsynleg at eg kjem tilbake til nokre av
dei. På same måten som teistane har sine gudsbevis, finst det også argument mot
gud. Det mest kjente av desse er «det ondes problem».
Det bør også nemnast at
enkelte avviser alle teoriar fordi dei alle er mangelfulle og/eller manglar
sikre bevis. Dette er riktig nok ein feil, for det blir det same som å seie at
inga forklaring er betre enn ei noko mangelfull forklaring. Det er aldri ein
god ting å unngå forklaringar på faktiske spørsmål. Sjølv om fysikarar av og
til gjer feil er det ingen god idé å avvise fysikk, t.d. har Newton sine lover
vist seg å vere svært nyttige, sjølv om Einstein sin relativitetsteori, som
motseier delar av Newton, har vist seg å vere betre på ein del områder. Tilsvarande
er det ingen god idé å ikkje svare på spørsmål som «kva er den djupaste
verkelegheita?» eller «kvifor eksisterer noko?». Enten du er ateist eller teist
er du like forplikta til å gi ei forklaring på slike spørsmål, og slik kan ein
samanlikne kven som gir dei beste svara. Det er med andre ord ikkje godt nok å
avvise ein teori, utan å kome med ein alternativ måte å forklare dataa på.
Det er difor mitt syn at spørsmålet om Gud eksisterer ikkje berre er vill gjetting. Sjølv om ein ikkje kan bevise Gud
med 100% sikkerheit finst det gode grunnar til å tru at Gud eksisterer (og
sjølvsagt nokre grunnar til å tru at han ikkje gjer det), og eg trur personleg
at kristendom er ein betre teori enn dei alternative teoriane, t.d. naturalisme
som truleg er det beste ateistiske alternativet. Eg vil seinare sjå på nokre
grunnar til dette.
Dine blogginnlegg er helt utrolig lesning for meg, spesielt siden du fortsatt bare er en ungdom. Det er ikke negativt ment å si "bare en ungdom", men du utmerker deg på en svært positiv måte. Du har en utrolig stor kunnskap om filosofi og religion, vitenskap og samfunn og mye annet, og du klarer å formidle dette på en svært moden måte.
SvarSlettDet blir spennende å følge deg i fremtiden, og jeg heier på deg videre fremover. Stå på !! Verden trenger inteligente og kunnskapsrike mennesker som setter fokus på vår tro og vårt forhold til Gud på en fornuftig måte. Apologetikk blir spennende med ditt utgangspunkt.
Selv har jeg blitt mer og mer interessert i dette temaet i godt voksen alder. Og jeg ser nå at det meste i Bibelen både er historisk sant og interessant, og mye kan bevises gjennom arkeologi og funn av gamle tekster og skriftruller. Jo mer arkeologene graver i Israel og Midtøsten, jo flere bevis for Israels historie får vi.
Jeg har også lest andre bøker, og kjenner et par forfattere som har skrevet svært interessante bøker om spesielle bevis for Jesu oppstandelse. Det kan vi eventuelt komme tilbake til om du er interessert i det. I tillegg vet jeg at en dyktig politiadvokat som bor i min kommune er i ferd med å skrive en apologetisk bok der han tar for seg kristendommen og forsvarer den som i en rettssak. Der skal han ta for seg alle gode bevis for kristendommen, og i et folkelig språk fremføre både aktoratets og forsvarets taler. Spennende !!
Jeg ønsker deg selvsagt lykke til med denne blokken, og lykke til med valgene i livet ditt med hensyn til studier og retning videre i livet!
Bruk gaven Gud har gitt deg godt ! Kunnskap og intelligens er en stor gave !!!
Tusen takk for dei gode orda! Godt å høyre at du også har fått interressen for det! Tek alltid mot boktips med glede, så er berre å dele :)
SlettHei igjen.
SvarSlettDen boken jeg tenkte på er en grundig bok om forskning på det berømte "Likkledet i Torino" skrevet av Jostein Andreassen som har lagt mye arbeid ned i å formidle hva dette likkledet egentlig er. Likkledet er faktisk det enkeltobjektet i verden som er forsket mest på, og boka beskriver mange detaljer om hva et stort team av vitenskapsmenn har kommet frem til etter mange års forskning.
Jeg er 100 % sikker på at du vil ha stor glede av boka.
Her er mer om den, (kopiert fra en nettbutikksidde)
http://www.adlibris.com/no/bok/likkledet-i-torino-9788253146348
I domkirken i Torino æres et gåtefullt klede som et av Den katolske kirkes helligste relikvier. På kledet er det avbildet en mann, pint og korsfestet nøyaktig som evangeliene beskriver Jesu lidelse og død. Det store spørsmålet er om dette faktisk er det kledet som Jesus fra Nasaret ble svøpt i etter sin død. Etter tre års intens forskning, betegnet et stort team av amerikanske vitenskapsfolk i 1981 Likkledet som et "mysterium" som vitenskapen ikke kunne forklare selv med de mest avanserte metoder. En kritisk C-14-analyse i 1988 mente å kunne slå fast at kledet var fra mellom år 1260 og 1390. Senere forskning har påvist store svakheter med denne dateringen som for øvrig ble presentert for verdenspressen med klare ideologiske overtoner. "I Jostein Andreassens bok har vi fått en oppdatert fremstilling på norsk av de mange momenter som taler for Likkledets ekthet. Enhver får lese og vurdere selv. Den som befatter seg med Likkledet, vil vanskelig komme løs av den dragende makt i gåten fra Torino." Biskop Olav Skjevesland
Likkledet i Torino
av Jostein Andreassen
INNBUNDET , Norsk (bokmål), 2011
227,- Veil.pris 249,- Du sparer 22,-
Fri frakt fra 279 kr for privatpersoner. Sendes innen 2‑5 virkedager.
Her er også et enkelt nettsted om "Torinokledet" :
http://torinokledet.no
Jeg ønsker deg og alle andre god fornøyelse med interessant lesing. Jeg fikk i alle fall mye utbytte av å lese dette.
MvH Sigtor