NRK viste i går at berre
om lag halvparten av festivalpublikum går på festivalar for musikken sin del.
Nesten like mange er der for det sosiale sin del. I og for seg sjølv er det
ingenting i vegen med at folk vil bruke ein slik arena til å vere sosiale, men
eg trur dette representerer ein mangel i det norske folks forhold til musikk.
Sjå for deg at du var på
kunstutstilling, og inn kom ein ung vennegjeng. Dei går litt rundt omkring i
rommet, drikk nokre ølboksar kvar, snakkar høglydt og bryr seg påfallande lite
om kunsten. Etter å ha tatt ein selfie ved eit Rembrandt-måleri går dei tilbake
til ein lang, og tydeligvis veldig morosam, intern samtale. Du ville antakeleg
synest dette var ganske respektlaust, eller i det aller minste veldig rart. Men
sjølv om det er satt på spissen, er dette ikkje uvanleg oppførsel på konsertar,
utan at vi reagerer nemneverdig på det. Kvifor er musikken den kunstforma det
skal vere så mykje mindre respekt for enn andre kunstformer?
Kanskje er det ikkje så
eintydig negativt. Grunnen er nok ganske enkelt at musikken har klart det dei
fleste andre kunstformer ikkje har klart - å nå fram til heile folket. Då er
det naturleg at dei høgkulturelle normene også forsvinn. Det trur eg kan vere
ein god ting. Musikken bør opplevast som noko lett tilgjengeleg, og ikkje noko
heilagt som ein må vaske seg på føtene før ein møter. Samtidig betyr ikkje det
at det er likegyldig korleis vi forheld oss til den.
Hovudproblemet er ikkje
publikumskulturen på festivalar, men måten vi lyttar til musikken på. Vi høyrer
på musikk når vi trenar, jobbar, vaskar; mange har til og med ei eiga
speleliste med sovemusikk. Men kor ofte set vi oss ned og høyrer på eit album
eller ein symfoni, berre for å høyre på den, og utan å gjere noko anna samtidig?
Med mindre du er spesielt interessert, er svaret truleg ganske sjeldan. Musikk
har for mange blitt noko i bakgrunnen, noko sekundært. Men for å vere eit godt
publikum og ein god lyttar må vi sette musikken i framgrunnen, og vere aktive
lyttarar.
Musikk er spesielt i det
at publikum har stor påverknadskraft. Det er lyttarane meir enn musikarane som
bestemmer kva slags musikk som skal overleve og kva som skal døy ut. Men når
lyttarane har så stor påverknad på den musikalske utviklinga, iallfall innan
populærmusikken, bør dei også vere bevisste på kva dei høyrer på – og kva dei
likar. Apati er like farleg for musikken som for demokratiet.
Dessutan trur eg ein vil
oppleve ei langt større glede når ein byrjar å høyre meir aktivt på musikken. På
same måten som ein bør ta seg god tid, og full konsentrasjon, for å nyte eit
godt måltid eller ei vakker utsikt, er det også med musikken. Jo meir ein
fokuserer på den, jo djupare blir opplevinga. Kanskje oppdagar ein heilt nye
ting, ei fiolinstemme ein aldri har tenkt over før?
Korleis kan vi så bli
meir aktive lyttarar? Jo, det er ganske enkelt eigentleg. Berre sett deg ned,
legg vekk mobilen, og høyr gjennom eit album, eller berre ein song. Konsentrer
deg fullt ut om musikken. Høyr på teksten, melodien, instrumenteringa,
akkordane. Spør deg sjølv, likar eg dette? Kva er det eg likar/ikkje likar? Oppdag
og nyt!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar